Pri preventívnych aktivitách Pedagogicko-psychologickej poradne pre predškolské zariadenia a základné školy Slovenskej jednoty č. 29 v Košiciach vychádzame z programov, ktorých základná filozofia sa opiera o skutočnosť, že učitelia sa nepochybne najlepšie hodia na to, aby prevzali úlohu vykonávať výchovnú prevenciu, pretože žijú so žiakmi. Učitelia „môžu svojim žiakom priamo alebo nepriamo pomôcť pri tom, aby sa žiaci situovali ku svojim vlastným postojom k drogám, zdraviu, životným hodnotám atď., aby žili v súlade s vlastným presvedčením. Ale to predpokladá vzťah žiak – učiteľ a určitú vzťahu primeranú schopnosť vcítiť sa. V tomto zmysle môže byť škola živnou pôdou skutočnej prevencie. Ale pretože tých istých žiakov väčšinou sprevádza a kontaktuje viacej učiteľov, je na tejto rovine nevyhnutná dohoda medzi učiteľmi.“ (E. Servais, 1996).
V základných školách odporúčajú pedagogicko-organizačné pokyny ustanoviť funkciu koordinátora prevencie, ktorého úlohou je v spolupráci s vedením školy navrhovať a koordinovať preventívne opatrenia školy, prípadne realizovať preventívny program školy. Zároveň odporúčajú zlepšiť preventívne opatrenia školy a zefektívniť realizáciu preventívnych školských programov tak, aby sa realizovali len odborne garantované preventívne opatrenia a programy. Považujeme za náročné, aby koordinátor popri plnení svojich učiteľských povinností sám realizoval tieto úlohy v plnom rozsahu - snažíme sa podporovať budovanie preventívnych tímov v školách. Už niekoľko rokov zapájame do prípravy aj iných pedagogických zamestnancov, tento krát to boli výchovní poradcovia.
V roku 2007 sme z úrovne PPP venovali väčšiu pozornosť predovšetkým príprave pedagogických zamestnancov v našom okrese v problematike prevencie a riešenia šikanovania a iných foriem násilného správania v ZŠ. Prípravu koordinátorov prevencie a výchovných poradcov sme realizovali celoročne formou jednodňových seminárov ako aj dvoch trojdňových sociálno-psychologických výcvikov. Vďaka prostriedkom poskytnutým na základe schváleného projektu z Protidrogového fondu sa podarilo realizovať tieto výcviky v mesiacoch október a november v Učebno-výcvikovom zariadení v Herľanoch, kde sú zabezpečené veľmi kvalitné podmienky pre skupinovú prácu.
Z hľadiska obsahu sme sa zamerali na poskytnutie nových, rozšírenie a prehĺbenie už získaných odborných vedomostí a zručností v oblasti prevencie a riešenia násilného správania a šikanovania. Venovali sme sa teoretickým východiskám, ako aj nácviku sociálno-psychologických zručností. Sociálno – psychologické aktivity dávajú totiž príležitosť deťom, aby v procese zážitkového učenia pri ich aktívnej spoluúčasti nastala u nich zmena správania. Z toho dôvodu považujeme za užitočné, keď sa v prevencii využívajú predovšetkým aktivizujúce metódy učenia
V spätných väzbách sa koordinátori prevencie a výchovní poradcovia vyjadrovali pozitívne k obsahu a priebehu vzdelávania a ocenili:
Odbornú prípravu učiteľov ZŠ Košice – okolie sme už tretí rok realizovali pod odbornou gesciou MPC Prešov., a tak mali možnosť učitelia zapojení do priebežného vzdelávania v rozsahu 40 hodín získať po jeho absolvovaní certifikáty, čo prijali veľmi pozitívne.
Na základe vyjadrenia koordinátorov sa ukazuje, že už nie sú v preventívnej činnosti v školách osamelí, zlepšuje a rozširuje sa spolupráca najmä s vedením školy, výchovným poradcom, triednymi učiteľmi. Napriek tomu v prípadoch výskytu šikanovania sa na nich často krát triedni učitelia a iní kolegovia neobracajú so žiadosťou o pomoc. Považujeme preto za potrebné naďalej pracovať so skupinami učiteľov, aby sa na školách rozvíjala kooperácia a vzájomná podpora pri riešení nežiaduceho správania detí v škole.
Z nášho pohľadu bola celoročná spolupráca s koordinátormi prevencie a výchovnými poradcami zmysluplná. Veríme, že sa nám podarilo naplniť ciele, ktoré sme si predsavzali a účastníci seminárov si rozšírili svoje vedomosti a zručnosti. Dúfame, že odborná príprava pomohla zlepšiť ich schopnosť porozumieť tomuto zložitému problému a prispieť tak k efektívnejšiemu riešeniu problémového správania u detí, a tým vytváraniu bezpečnejšieho prostredia v škole pre všetky deti.
Mgr.Begerová, Mgr.Bányaiová